AKADEMICKÝ SENÁT
Akademický senát Univerzity veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach je zložený z volených zástupcov akademickej obce, ktorú tvoria vysokoškolskí učitelia a výskumní pracovníci na ustanovený pracovný čas a študenti UVLF v Košiciach. Akademický senát je najvyšším samosprávnym (iniciatívnym, kontrolným, koordinačným a normotvorným) zastupiteľským orgánom univerzity.
Prvýkrát v histórii školy bol konštituovaný Akademický senát vtedajšej Univerzity veterinárskeho lekárstva v Košiciach 26. júna 1990 ako 45-členný trojkomorový orgán (komora učiteľov, komora vedeckých a odborných pracovníkov, komora študentov) s trojročným funkčným obdobím. Doposiaľ sa uskutočnilo deväť riadnych volieb do Akademického senátu, funkčné obdobie ktorého je v súčasnosti štvorročné. Na čele akademického senátu je predseda, ktorého funkciu v doterajšej histórii univerzity vykonávali prof. MVDr. Pavol Bartko, DrSc. (1990 – 1993), prof. MVDr. Miloslav Ondrašovič, CSc. (1993 – 1996), prof. MVDr. Vladimír Vajda, CSc. (1996 – 1999), prof. MVDr. Mikuláš Levkut, CSc. (1999 – 2002), prof. MVDr. Dionýz Máté, PhD. (2002 – 2006), doc. MVDr. Peter Lazár, PhD. (2006 – 2014), prof. MVDr. Peter Reichel, CSc. (2014 – 2018), doc. MVDr. Peter Lazár, PhD. (2018 – 2022) a prof. MVDr. Slavomír Marcinčák, PhD. (2022 – 2026).
Terajší akademický senát má 27 členov, z toho je 18 členov zamestnaneckej časti a 9 členov študentskej časti. V študentskej časti majú zastúpenie jedným členom aj doktorandi študujúci v dennej forme doktorandského štúdia.
Rozsah pôsobnosti a právomoci AS UVLF v Košiciach je daný zákonom č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov a vnútornými predpismi UVLF v Košiciach. Medzi najdôležitejšie úlohy akademického senátu podľa § 9 Zákona č. 131/2002 Z. z. patrí schváliť návrh rektora na zriadenie, splynutie, zlúčenie, rozdelenie, zrušenie, zmenu názvu, zmenu sídla verejnej vysokej školy; schváliť na návrh rektora vnútorné predpisy verejnej vysokej školy; zvoliť kandidáta na rektora a navrhnúť odvolanie rektora z funkcie; schváliť návrh rektora na vymenovanie a odvolanie prorektorov, členov vedeckej rady; schváliť návrh rozpočtu a kontrolovať hospodárenie s finančnými prostriedkami; vysloviť súhlas s návrhom štatútu správnej rady predloženým rektorom; schváliť návrh rektora na členov správnej rady a navrhnúť ministrovi školstva dvoch členov správnej rady; schváliť dlhodobý zámer predložený rektorom po prerokovaní vo vedeckej rade; schváliť výročnú správu o činnosti a výročnú správu o hospodárení predloženú rektorom; schváliť podmienky prijatia na štúdium predložené rektorom; zvoliť zástupcu verejnej vysokej školy do Rady vysokých škôl; jeho študentská časť zvoliť zástupcu do Študentskej rady vysokých škôl; podávať akademickej obci správu o svojej činnosti.